Redakce Design portálu mě požádala o názor k soutěži i jejím výsledkům.
K zadání soutěže
Zadání této soutěže mi připadá na současné poměry velmi povedené. Popisuje všechny důležité aspekty, ale nesvazuje zbytečnými podmínkami (jako byl například požadavek na stylizaci koně převalského u pražské zoo). Oceňuji také to, že je k dispozici přehledně připravený dokument s názvem „Současné grafické prvky užívané na Univerzitě Palackého“. Nejvíce si však cením materiálu s názvem „Proč jednotný vizuální styl UP?“, který se snaží vtáhnout zaměstnance univerzity do problematiky budování firemní image již od počátku – tedy ještě před vyhlášením soutěže. Vizuální styl totiž nikdy nebude fungovat, pokud ho za svůj nepřijme většina zaměstnanců.
Neadekvátně nízké mi připadá ohodnocení 2. a 3. místa soutěže – účastníci dostanou skicovné ve výši 5000 Kč, zatímco vítěz obdrží 60 000 Kč a ještě kontrakt na manuál vizuálního stylu ve výši 400 000 Kč.
K porotě
Z pohledu grafického designu byla porota vybrána takřka idylicky. Z 10 porotců je 6 výtvarníků a 4 nevýtvarníci. Osobně si však myslím, že by porota měla reprezentovat vzorek populace – vždyť logo je určeno všem, nejen výtvarníkům. Myslím, že dva vážení grafičtí designéři by v porotě úplně stačili (osobně bych volil třeba pana Vaňka a jako protipól někoho z mladé generace). Mezi porotci mi zcela zásadně chybí zástupce cílové skupiny, tedy současný posluchač UP nebo ještě lépe nějaký uchazeč o studium. Vždyť právě je musí logo nejvíce oslovit.
K návrhům
Posuzovat návrhy, před vybráním vítěze, je nevděčná úloha. Proto jsem se rozhodl, že se z ní tak trochu „vylžu“. Vybrané tři návrhy se mi vizuálně líbí. Jak dnes zadavatelé obvykle požadují, jsou mladé a dynamické. Všechny jsou schopny plnit svou funkci. Otázkou je: Jak dlouho?
Přežijí tato loga 50 let, jako tomu bylo u předchozí značky? Osobně všechny tři návrhy považuji za příliš tendenční. Velice by se mi líbily jako značky s krátkodobým horizontem užití (např. jako loga konference, či výstavy), ale pro druhou nejstarší univerzitu v ČR, mi moc vhodné nepřipadají. Očekával bych o něco konzervativnější a více nadčasové řešení. Mám pocit, že extrémní touha po moderním vzhledu dohnala zadavatele až k přehnané módnosti. Je totiž docela dobře možné, že tyto značky budou za 5 let vypadat skoro trapně. Ale kdo ví?
Osobně si cením návrhu autorů Filip Daneš a Marek Suchánek, který se pokusil navázat na předcházející logo. Bohužel mu chybí vizuální šmrnc a tak do druhého kola nepostoupil.
0 komentáøù