Jak a proč se De Bodega proměnila v PePaella

28. 11. 2024 | Případové studie | 0 komentářů

Několik lidí mi nezávisle na sobě řeklo, že je zajímavé, jak u zpracování zakázek přemýšlím a jak postupuji. Protože ke každé zakázce přistupuji individuálně, je nereálné sestavit obecný postup. Napadlo mě tedy, že sepíšu k vybraným zakázkám případové studie a vy právě čtete první z nich. Přiblíží vám úplný rebranding již existující značky resp. služby.

V polovině října 2024 mě oslovil kamarád šéfkuchař Pepa Kolařík s tím, že nabízí službu, kterou ve stručnosti popsal následujícími slovy:

„Přijedu k vám na narozeniny, párty, svatbu, teambuilding a uvařím pro vás na místě paella raut“

Tuto službu nabízí už od roku 2019 a k její propagaci používá web DeBodega.cz, ale není spokojený s množstvím objednávek, které mu přináší. Proto mě oslovil s prosbou o pomoc.

Rozbor

Když řeším pro klienty podobný problém, rád si hned na začátku situaci rozeberu a shrnu, co bude potřeba vyřešit. V tomto případě jsem viděl klíčovou změnu ve stavbě textů a v názvu služby. Když si vedle sebe srovnáme citaci z úvodu a obsah webu De Bodega, tak z webu citované zadání ani potřeba, kterou má naplnit, nejsou na první pohled zřetelné. Web obsahuje hodně informací, ale nemá jasné a stručné a úderné sdělení. A v tom jsem viděl hlavní příležitost pro zlepšení. Pokud vás rozbor zajímá detailně, zde je v PDF úvodní e-mail, který jsem Pepovi poslal.

Na základě rozboru jsme si vyjasnili, jak to vidí Pepa a upřesnili jsme si různé detaily. Jako klíčové nám vyšlo přejmenování projektu tak, aby v názvu bylo obsažené slovo paella a tvorba textů obsahujících důležitá klíčová slova. Slova, která očekáváme, že bude návštěvník zadávat do vyhledávače, když bude chtít uspokojit potřeby, jejichž pokrytí Pepa nabízí.

Tvorba návrhů

Když jsem měl jasno v zadání, pustil jsem se do skicování návrhů loga. Od začátku jsem věděl, že nechci dělat nic složitého. Nemyslím si totiž, že je vždy nutné strávit desítky hodin nad logem, které ve spoustě případů v podstatě není moc potřeba. Proto jsem v tomto případě pro logo nehledal žádný sémantický význam, který bych se v něm pokusil ztvárnit, ale soustředil jsem se na hledání výrazného písma, které by vypadalo dobře nejen v logotypu, ale posloužilo by i jako titulkové písmo na webu.

Písmo

Vzhledem k tomu, že asi tušíte, že se jedná o lowbudget projekt, hledal jsem tentokrát pouze mezi písmy, která jsou k dispozici zdarma. Soustředil jsem se pouze na Google Fonts, protože skýtají jednoduchou implementaci. Z nich jsem jako titulkové písmo zvolil písmo Bangers. Ne, že bych v tomto písmu spatřoval nějakou zásadní estetickou hodnotu či kvalitu, ale sedí mi k nabízenému rukodělnému produktu připravovanému na míru potřebám. Toto písmo vhodně podpoří emoci, kterou chci v návštěvnících webu vyvolat.

Barevnost

Zvolit projektu vhodnou barevnost bývá obvykle velmi pracné. Pracnější, než laik obvykle očekává. V tomto případě jsem se však rozhodl si práci ulehčit a vyjít z barev používaných na původním webu De Bodega. Jeho autor zvolil španělské národní barvy, což mi vzhledem k paelle připadá logické a něměl jsem potřebu to měnit.

Návrhy logotypu

Své klienty nezahrnuji množstvím návrhů. Dělám to záměrně. Mám špatnou zkušenost s tím, když jim dám na výběr příliš mnoho variant. Obvykle se v nich utopí a ve výsledku to nevede ke klientově spokojenosti. Ba naopak, často je to spíše zklamání. Příliš široký výběr komplikuje rozhodování, protože se při něm projeví známý Paradox volby. Proto jsem Pepovi předložil pouze následující 4 návrhy logotypu.

Když máte vybrané písmo, které dobře rezonuje se zamýšlenou emocí, tak je tvorba takovýchto návrhů otázkou minut. Nejsložitější byla v tomto případě varianta Mr. Paella, protože zvolené písmo neobsahuje tzv. minuskule či minusky (malá písmena abecedy) a znak „r“ jsem musel k písmu dokreslit.

Nějaký čas jsme s Pepou nad návrhy diskutovali přes e-mail, Pepa se radil se svou bublinou a nakonec rozhodl, že se mu nejlepší zdá logotyp PEPAELLA. Já jsem výběr kvitoval s povděkem, protože mi také připadá, že se k Pepovi nejvíc hodí.

Název v textu

Když člověk uvidí logotyp, je mu jasné, že jsou v něm obsažena slova PEPA a PAELLA. Trochu slabší je šance to vyčíst z běžného textu. Zde se pořád trochu peru s tím, jak název psát tak, aby z něj byly zřejmá obě slova. Napadly mě tyto možnosti textového zápisu:

  1. PEpaella
  2. PePaella
  3. PEPAella
  4. pePAELLA

Bohužel ani z jednoho zápisu nejsou obě slova tak zřejmá, jako z logotypu. Ale myslím, že to v daném případě moc nevadí – důležité je, že v názvu domény je slovo paella – vyhledávače tedy zaindexují nejdůležitější klíčové slovo paella.

Jako berlička, by se dalo používat některý z následujících textových zápisů, které zdvojují písmena PA a tím jsou obě slova zřejmá:

  1. PEPA PAELLA
  2. PEPA-PAELLA
  3. PEPAPAELLA
  4. PEPApaella
  5. PepaPaella

V tomto zatím nemám jasno a doufám, že to za mě vyřeší čas. Odhaduji, že si vystačíme s textovým zápisem PePaella, ale možná se pletu a budeme muset PA zdvojovat. Pokud máte někdo nápad, jak zapsat text tak, aby byla obě slova zřejmá, podělte se v komentářích pod článkem.

Návrh webu

Podklady

Jako hlavní podklad mi v tomto případě skvěle posloužil web DeBodega.cz. Z něj jsem čerpal inspiraci pro všechny texty. Vybral jsem pasáže, které považuji za nosné, přepsal jsem je, zestručnil a poskládal do nové podoby. Většinou je samozřejmě mnohem lepší, když texty vytvoří copywriter, ale v tomto případě jsem to nepovažoval za nezbytně nutné. A taky netvrdím, že v budoucnu nějakého šikovného textaře ještě dodatečně nepoprosíme, aby se na tomto webu vyřádil.

Největší problém jsem měl s výběrem fotografií. Pepa mi toho sice postupně naposílal poměrně hodně, ale kvalita snímků byla dost různorodá. Některé záběry měly sice potřebná sdělení a emoce, které jsem chtěl zprostředkovat, ale technicky a vizuálně byly již zastaralé. Proto jsem fotomateriál hodně redukoval a z téměř 600 fotografií, které mi Pepa postupně poslal, jsem vybral pouhých 12. Myslím, že méně je mnohdy více, a že vizuální kvalita snímků hraje větší roli, než jejich množství. Navíc počítáme do budoucna s tím, že fotografie v galerii rozšíříme, nebo spíš vyměníme za ještě zajímavější.

Na návrhu tohoto webu není nic moc unikátního – jedná se o běžný singlepage web, jehož hlavním cílem je poskytnou potřebné informace a vzbudit pozitivní emoce. Za nejdůležitější jsem v tomto případě považoval to, aby v návštěvnících vyvolal chuť se zakousnout a oslovit Pepu, aby jim uvařil.

Trochu netypický jsem zvolil vzhled fotogalerie. Podřídil jsem se předpokladu, že většina návštěvníků bude přicházet z mobilu a náhledy jsem proto zobrazil na výšku, přesto, že většina fotografií je focena na šířku. Vycházím z toho, že na mobilu si fotografie asi nikdo moc zvětšovat nebude, protože jsou dost velké samy o sobě. Zatímco na desktopu předpokládám opak – kdo si bude chtít fotky pořádně prohlédnout, klikne na ně, aby je viděl přes celou obrazovku.

Technické řešení

V poslední době vytvářím návrhy webů většinou rovnou v DIVI builderu. Neříkám, že to tak dělám s návrhy všech webů, ale v tomto případě to tak bylo. DIVI není nástroj primárně určený k tvorbě návrhů – jedná se o tzv. builder, tedy o nástroj pro stavbu webu. Nicméně vytvářet návrhy webů přímo v něm není o moc pracnější, než v grafických editorech (například Figmě) a oproti grafickým editorům to má jednu zásadní výhodu – když klient návrh schválí, je web po technické stránce v podstatě skoro hotový. Většinou ho stačí doladit, přestěhovat na reálnou doménu, zprovoznit cacheování a spustit naživo. Díky tomuto postupu mohl Pepa návrh webu vidět ve stejné podobě, jako ho můžete vidět nyní i vy na www.pepaella.cz.

Proboha! Proč DIVI?

Dovolte mi zde udělat drobnou odbočku od tématu, ale myslím, že to, proč používám pro návrhy software, který pro ně není primárně určený, potřebuje vysvětlit.

DIVI jistě není univerzální technické řešení pro každý web, protože HTML kód, který z DIVI leze je – slušně řečeno – zbytečně dlouhý. Nicméně pro weby, kde se neočekává dramaticky vysoká návštěvnost, považuji DIVI za uspokojivé technologické řešení. Nemá smysl chodit na vrabce s kanónem. Hlavní výhodou je to, že nasazením DIVI mohu rovnou vytvářet a ladit i mobilní a tabletovou verzi webu a dá to mnohem méně práce, než každou z verzí kreslit zvlášť v grafickém editoru. Asi netřeba připomínat, že zejména verze pro mobily hraje v dnešní době klíčovou roli pro úspěšnost každého webu jako celku. Ano, nemám nad mobilním návrhem tak přesnou kontrolu, jako v grafických editorech, ale výsledek je většinou překvapivě dobrý. Rozhodně lepší, než když mobilní verzi grafik vůbec neřeší a nechá ji vyřešit programátora či kodéra až při implementaci webu.

Mimochodem, nepodceňujte DIVI, dají se v něm dělat divy! Už jsem v něm realizoval i několik poměrně rozsáhlých webů (např. web České fyziologické společnosti) a běží na něm i tento můj web, který právě čtete. Ale vraťme se zpět k PePaelle.

Avatar, favicon, ikona pro sociální sítě

Obvykle se ikona pro sociálně sítě moc neřeší. Vezme se logo a to se použije. Myslím, ale že tento postup ve většině případů nefunguje úplně dobře, protože když umístíte většinu log do malého kolečka, jsou obtížně nebo zcela nečitelné. Kloním se tedy k tomu, aby se avataru věnovala větší pozornost. S logem ode mne klient dostává i soubor s ikonou pro sociální sítě.

Nemám jednoznačný recept, jak ikonu odvodit. Většinou se do ní snažím dostat buď piktogram z loga, nebo první písmeno z názvu. V případě, že ani jedno z toho není možné, nebo to není dostatečně nosné, snažím se vypíchnout nějaký jiný vizuálně snadno zapamatovatelný prvek.

Tato ukázka porovnává zřetelnost a čitelnost avataru, když do něj umístíte celé logo v porovnání s tím, když vyříznete jen některou zapamatovatelnou část.

Co nás ještě čeká?

Je potřeba si uvědomit, že rebranding Pepovy služby je teprve na začátku. Hotový máme zatím jen logotypweb, což jsou z pohledu marketingové komunikace jen základní stavební kameny. Aby byl rebranding úspěšný, čeká nás ještě dlouhá cesta.

Google a vyhledávače

V době psaní tohoto článku o nové doméně PePaella.cz ještě vyhledávače nevědí. Nejsnazší způsob, jak se o nové doméně vyhledávače dozvědí, je odkaz z webu, který již vyhledávače znají a pravidelně ho navštěvují. Jako základ, aby vyhledávače nový web zaregistrovaly, nám dobře poslouží tento článek, který na novou doménu odkazuje. Nicméně je důležité si uvědomit, že každý odkaz se počítá. Protože PageRank — algoritmus hodnocení důležitosti webových stránek — vychází z předpokladu, že konkrétní web je tím důležitější, čím více webů na něj odkazuje.

Facebookový profil

Zde máme výhodu v tom, že nemusíme zakládat zcela nový profil, ale můžeme využít FB profil DeBodega / Paella – Létající kuchyně, který už má 167 sledujících a 145 To se mi líbí. Pepa už profil postupně přejmenovává, přebarvuje a postupně na něm zveřejní rebranding.

Facebookové příspěvky

Kromě komunikace, kterou si bude Pepa řídit v rámci FB profilu, mu výrazně pomůže, když lidé napíší o tom, co nabízí. Já se chystám publikovat osobní doporučení až Pepa dokončí rebranding FB profilu.

Instagram

Pokud chce Pepa oslovit i mladší cílovou skupinu, je nutné komunikovat i na Instagramu. Pepa už to dělá, ale myslím, že tady bude potřeba pomoc od nějakého mladého specialisty.

Video

Kdo jste si pouštěl na Pepově webu video, jistě souhlasíte, že v něm je velký prostor pro zlepšení. Ideálně si představuji, že by to byl sestřih z akcí, na kterých Pepa vaří a u toho vypráví lidem své zkušenosti, které přípravou paelly nabyl. Autenticky tak, jak to Pepa umí.

Reálný svět

Pepa se čas od času objevuje na nějaké veřejné akci jako jsou festival, koncert, či jiná veřejná společenská událost. Pro tento účel bude dobré připravit párty stan, popřípadě snadno přenosnou vlajku, které na akcích bude Pepa používat. A taky bude nutné vytisknout vizitky, které bude Pepa na akcích rozdávat. Tím se uzavře pomyslné marketingové kolečko – vizitka odkáže na Pepův web.

Shrnutí

Až čas ukáže, jestli Pepovi přinese PePaela víc objednávek, než De Bodega. Nyní jsme na začátku rebrandingu a o tom, zda bude úspěšný rozhodne nejen redesign samotný, ale i to jak se bude Pepa o značku dál starat a rozvíjet ji. Já mu samozřejmě přeji, aby to tentokrát vyšlo lépe a jsem připravený za jeho novou značku bojovat a samozřejmě připravit pro něj grafické výstupy, které bude v budoucnu potřebovat.

A jak pomohu vám?

Kamarádi mi často říkají, že na mě mysleli, když potřebovali vyřešit jejich grafický problém, ale že jim připadalo, že je to přílišná maličkost, aby s tím šli za mnou. Chyba. Pepa přišel s maličkostí a za pár týdnů bylo hotovo. Mám tyhle rychlé a jednoduché výzvy rád. Jsou pro mě příjemným osvěžením.

Prosím, dejte mi najevo, zda chcete, abych se případovým studiím věnoval, nebo raději šetřil silami.

0
0

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *