Grafickým designem se živím od roku 1993. Specializuji se na loga, vizuální styl, weby a katalogy. Napsal jsem desítky článků zejména pro první grafický časopis Font. Učil jsem na již zaniklém Institutu Digitálních Médií a na UMPRUM (Vysoké škole uměleckoprůmyslové). Ctím etické podnikání a jsem jedním ze zakládajících členů Unie grafického designu.

Proč si mě vybrat?

  1. komplexní přístup (pracuji s papíremdigitálními médii)
  2. dobrý poměr cena / výkon / kvalita / rychlost
  3. dodržuji termíny
  4. komunikuji na osobní úrovni
  5. mám mnohaleté zkušenosti
  6. svou práci mám rád, není to pro mě nudná rutina
  7. grafický design vnímám jako službu, či řemeslo s invencí, ne jako umělecký obor
  8. jsem si vědom toho, že investice do designu se klientovi musí vyplatit
  9. rád se vzdělávám
  10. mám širší záběr než je vizuální pohled grafika, vystudoval jsem marketing na Vysoké škole ekonomické
  11. používám legální softwarekvalitní hardware
  12. data pravidelně automatizovaně zálohujipečlivě archivuji
  13. nepodmiňuji odebrání grafiky zprostředkováním jiných služeb,  neskrývám cenu grafických prací do ceny tisku ani jiných služeb
  14. mluvím českyanglicky

Proč si mě nevybrat?

  1. hledáte levné služby a cena je vaše hlavní priorita
  2. na komerčních zakázkách nepracuji zadarmo – za návrhy požaduji skicovné
  3. neúčastním se výběrových řízení bez skicovného
  4. u nových zákazníků většinou požaduji zadání první zakázky osobně – rád za Vámi přijedu, abych poznal Vaše prostředí
  5. nerad předělávám věci dokola, po páté zbytečné korektuře vám doporučím konkurenci
  6. nerad telefonuji, raději komunikuji e-mailem

Jak vnímám grafický design?

Mám rád definici, která říká, že design je vztah funkce a formy. Přeneseno na grafický design je to vztah obsahuformy, kterou obsah prezentujeme.

Grafický design dává informaci tvář. Jedná se o spojení myšlenky, obrazutextu v jednoduchou, přehlednou a funkční vizuální formu. Grafický design je prostředníkem mezi informacícílovou skupinou, pro kterou je tato informace určena.

Záleží nejen na tom, co říkám, ale také, jak to říkám – převedeno do řeči obrazu, jak sdělení vypadá. Klíčové je, že vzhled musí být v souladu s informací, kterou sděluje. Nesmí ji svým pojetím přebíjet, ale musí ji vhodným způsobem podpořit.

Jsem umělec?

Kdepak! Jsem řemeslník! Netvořím z vnitřních pohnutek, ale na základě zadání od klienta. Grafický design je pro mě služba či řemeslo s nutnou dávkou invence.

Nejsem bohém ani umělec. Grafický design vnímám jako řemeslo, nikoliv jako umělecký obor. Vystudoval jsem marketing na VŠE a možná proto vidím design stejně jako klient, tedy jako investici, která se musí vrátit.

Jak tvořím?

Rád tvořím v terénu – tam, kde je má práce následně užívána. Když se designér stane uživatelem, přicházejí praktické nápady, které pak může promítnout do své práce.

Práce na ediční řadě kuchařek s názvem Což takhle dát si… autorky Lenky Požárové jsem zahájil tím, že jsem si našel tu nejlepší kuchařku, kterou jsme doma měli, oblékl jsem si zástěru a uvařil podle kuchařky.

V případě kuchařek mi například vadilo, že stránky se při použití klasické knižní vazby neustále zavírají. Navrhl jsem proto vazbu kroužkovou, která umožňuje kuchařku přehnout tak, aby byla vidět jen jedna stránka a listy se samy neobracely. Dalším nápadem bylo zajistit snadnou omyvatelnost stránek, které při vaření snadno a často zašpiníte. To se však v této edici bohužel nevešlo do rozpočtu.

Individualista nebo týmový hráč?

Ekonomicky jsem solitér, ale v rámci projektu rád pracuji v týmu. Když je to ku prospěchu věci, klidně pracuji i u klienta.

Když je zakázka pro jednoho moc velká?

Když je zakázka větší, než zvládnu sám, rád spolupracuji s dalšími odborníky. Nemusí to být jen grafici – vyzkoušenou mám spolupráci s fotografy, ilustrátory, programátoryarchitekty.

Například na designu dotačního projektu Zelená úsporám jsem pracoval v roli hlavního grafika dva roky. Když jsem práci nestíhal sám, postavil jsem si operativně tým dalších grafiků, abych zvládal obsloužit i klienta, který potřeboval připravit desítky stran denně.

Při volební kampani do senátu pro Karla Schwarzenberga v roce 2004 jsem tým nestavěl já, ale naopak jsem se stal na několik měsíců součástí party, která pro Karla dýchala.

Chytrá řešení?

Když jsme v roce 2001 začínali s katalogem SpeedPress, pracovali jsme na předtiskové přípravě tři a dělali jsme ji zhruba 3 měsíce. O pár let později – díky investici do speciálního softwaru na výrobu katalogů – jsem zvládl tuto zakázku sám zhruba za měsíc. Osobní rekord padl v roce 2008, kdy jsem připravil 300 stran se zhruba 5 000 produkty prezentovanými na 8 000 obrázcích za 19 dnů.

Proč rád jezdím na kole?

To bych taky rád věděl. Kolo používám nejen pro zábavu, ale také jako dopravní prostředek po Praze. Když jsem jezdil na schůzky na kole před dvaceti lety, dívali se na mě lidé divně – skoro jako bych byl nějaký sociální případ. Svět se však naštěstí změnil! A tak jsem nesmírně rád, že už se na mě klienti nedívají skrz prsty, většinou reagují pozitivně a snaží se mi pomoct najít místo, kde mohu kolo bezpečně zaparkovat.

Ideální klient?

Ten, který přemýšlí, má jasné vize, promyšlené zadání a zároveň si nechá poradit. Ideální klient uvažuje komplexně a komplexní přístup vyžaduje i po mně. Baví mě, když můžu navrhnout vizuální styl, který je propracovaný nejen na úrovni grafického designu, ale je propojený s dalšími obory, které se podílejí na vytváření image – třeba architektonickým řešením nebo produktovým designem.

A jaké klienty naopak nemám rád? Ty, kteří jen autoritativně diktují co mám dělat a nejsou ochotni nebo schopni pracovat týmově. Nejsem klientova hlasem ovládaná myš. Mnohem lépe se cítím v roli komunikačního partnera.

V čem se liším od konkurence?

To záleží na tom od jaké. Pokud za konkurenci považujeme ostatní grafiky na volné noze, tak asi v koncepčním myšlení a ekonomickém přesahu – design vnímám jako klientovu investici, která se mu musí vyplatit.

Pokud konkurenci vidíme v malých reklamních agenturách, tak zejména v tom, že moje práce je mnohem efektivnější a tím levnější. Nebojím se ani objemově velkých zakázek, zvládám je díky investicím do specializovaných softwarů a neustálému sebevzdělávání.

Co na mně klienti nenávidí?

Pečlivosturputnost. Nenechám je totiž nedotáhnout detaily.

A taky tzv. výpustky v textu… Tři tečky ve významu vynecháno používám v textech ve významu domysli si… až moc často… A nemohu se tohoto zlozvyku zbavit… Ale snažím se

Služby

CORPORATE DESIGN

grafické návrhy
loga
firemní styl
grafické manuály
klíčové vizuály

DIGITÁLNÍ MÉDIA

web design
e-shopy
design aplikací
UI [user interface]
šablony pro MS Office
Word + PowerPoint

TISKOVINY

knihy
brožury
letáky
výroční zprávy
jídelní lístky
katalogy
produktové listy
vizitky
plakáty
bannery
rollupy

OSTATNÍ

merch
třička
reklamní předměty
POS materiály
polepy automobilů
signmaking
razítka
obaly

Klíčový software

Affinity Designer 2
Affinity Publisher 2
Affinity Photo 2
Microsoft Word 2021
Microsoft Word 2021
Microsoft Excel 2021

Další software

Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2
Affinity Designer 2